Ontwikkelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid
Voor kinderen met een verstandelijke beperking is het belangrijk dat de schoolomgeving aangepast is aan hun specifieke noden. We zorgen voor een sfeer van veiligheid, geborgenheid, het gevoel aanvaard te zijn. Daarnaast zijn verduidelijking, begrenzing en stimulatie belangrijke uitgangspunten.
Opdat kinderen met een verstandelijke beperking de wereld rondom zich goed zouden begrijpen, is het opdoen van en betekenis geven aan ‘ervaringen’ belangrijk. Het gericht stimuleren van functionele, sociaal-communicatieve vaardigheden en vaardigheden m.b.t. vrije tijd zijn belangrijke doelstellingen.
Een afwisseling tussen activiteiten in groep en een individuele benadering met nabijheid van begeleiders ondersteunt hun ontwikkelingsproces. Leren en zich ontwikkelen kan pas als het kind zich goed voelt op school en – in de eerste plaats – de klasgroep.
Ontwikkelingsgericht werken via aangepaste onderwijsvormen
Onze teams zijn ervaren in het ontwikkelingsgericht werken met kinderen met een matig en ernstig verstandelijke beperking.
Een belangrijk didactisch uitgangspunt is oog hebben voor de specifieke manier waarop informatie opgenomen en verwerkt wordt en dit in relatie tot de eigen manier van communiceren.
Aangepaste onderwijsvormen en aandacht voor fysiek en emotioneel welbevinden verhogen de betrokkenheid en het leervermogen van het kind.
Voldoende afwisseling tussen activiteiten in groep en een individuele benadering met nabijheid van begeleiders is de sleutel tot succes!