Verhalen

NarwaHet verhaal van Narwa

Een spannende dag voor Narwa

Vandaag gaat Narwa niet naar haar gewone school, maar gaat ze voor één keer naar de buitengewone school van Centrum Ganspoel.

Mies Bouhuys

ik zie ik zie wat jij ook ziet
hoe hij het ziet dat weet ik niet
ik zeg het zoals ik het zie
en wat ik zie dat zeg ik dan 
zoals alleen maar ik het kan ...

Vandaag gaat Narwa niet naar haar gewone school, maar gaat ze voor één keer naar de buitengewone school van Centrum Ganspoel. Niet om naar de klas te gaan, maar wel voor een visueel functieonderzoek bij orthoptiste Lien. Een hele mond vol moeilijke woorden. Gelukkig is mama erbij en zit haar allerkleinste knuffelbeertje verstopt in haar broekzak.

De fixatie, het dieptezicht en de contrastgevoeligheid van Narwa worden getest.

Narwa is wel al een paar keer naar de oogarts van het low vision centrum in Leuven gegaan. Hij kijkt dan of alles goed is met haar ogen, of het nodig is om haar bril aan te passen en of er hulpmiddelen nodig zijn. Zo werkt Narwa sinds kort met een beeldschermloep in de klas. Leren gaat nu echt wel makkelijker! 

Al snel beseft Narwa niet meer dat er een onderzoek aan de gang is, want ze mag puzzelen, doolhofjes volgen en figuren tekenen!

Maar het is de eerste keer dat ze naar een visueel functieonderzoek gaat. Toch weet Narwa een beetje wat ze kan verwachten. Meester Gert, die haar elke week in haar klas komt ondersteunen, heeft het haar uitgelegd. 

Door het onderzoek bij de oogarts weet Narwa bijvoorbeeld dat ze 2/10 ziet, dat ze trillende oogjes heeft en dat ze lichtschuw is. Maar hoe Narwa haar zicht gebruikt en wat haar kan helpen in de klas... dat willen ze samen via het visueel functieonderzoek te weten komen.

Narwa doet tal van oogtesten.
Narwa wordt getest op contrastgevoeligheid.

Na een kwartier beseft Narwa niet meer dat er een onderzoek aan de gang is, want ze mag puzzelen, doolhofjes volgen en figuren tekenen! Maar net door deze taakjes merkt Lien hoe het zit met haar fixatie, dieptezicht, contrastgevoeligheid, het omgaan met crowding, enzovoort.

Terwijl Narwa tijdens de middag even mag springen op de trampoline naast de picknicktafel, bespreekt Lien haar adviezen met mama en meester Gert. Zo weten ze nu dat Narwa bijvoorbeeld veel vlotter kan werken wanneer er voldoende wit licht is rechtstreeks op haar blad, wanneer er duidelijk contrast is (zeker bij de kleuren groen en bruin), wanneer het voorbeeldblad rechts van haar ligt, wanneer de letters en zinnen wat verder uit elkaar staan, enzovoort.

Orthoptiste Lien toont figuren in verschillende contrasten.

Aan de hand van deze informatie kan meester Gert veel gerichter zorgen voor de nodige aanpassingen van de werkboeken in de klas. En mama zal meteen zorgen voor een gepaste leeslamp thuis. Narwa is moe na het geconcentreerde speel-werken naar huis. Pas in de auto ontdekt ze het kleine beertje in haar broekzak weer.